úterý 1. května 2012

Svoboda volby

Nathan Cherny publikoval v časopise Oncology přehledový článek, zabývající se třemi kontroverzními tématy, která ovlivňují komunikaci ve vztahu mezi onkology a jejich pacienty. Jsou to autonomie, kultura a paternalismus. Cherny upozorňuje, ze jednoduchý pohled na autonomii jakožto individualistické vyjádření sebe sama není dostatečný a uvádí dva další typy autonomního chování, se kterými se u pacientů můžeme setkat. Prvním je vztahová autonomie, ta zdůrazňuje vliv rodiny a dalších významných lidí v okolí pacienta. Rozhodnutí, které pacient učiní na základě porady s manželkou, může být naprosto autonomní, pokud manželka nevyvíjela na pacienta nějaký nátlak. Tohle se mi zdá celkem jasné, o dost komplikovanější je rozeznat, co už je nátlak a co ne, k tomu se ale naštěstí Cherny vyjadřuje v článku také. Posledním typem je dobrovolně potlačená autonomie, kdy pacient z vlastní vůle odmítá svou roli v procesu rozhodování o léčebném postupu. Toto potlačení může být částečné (např. týkající se pouze sdělení prognózy) a často se pojí s určením svého zástupce (surrogate, healthcare proxy).

Část o kultuře a jejím vlivu na rozhodování pacienta odráží multikulturní složení populace v západních zemích a pro české podmínky to (zatím) nemusí být tak velké téma, nicméně to i tak považuji za zajímavý podnět pro přemýšlení. Text je vhodně doplněn kazuistikou z ultra-ortodoxního židovského prostředí, kde Cherny pracuje. V tomto kontextu je běžné, že manžel vyžaduje informace o zdravotním stavu své ženy jako první a po poradě s rabínem se rozhodne, nakolik bude pravda sdělena samotné pacientce. Jakkoli se tento scénář liší od západní představy správného postupu, je zde na místě respekt ke společenskému zázemí pacienta, abychom se nedopouštěli „kulturního imperialismu“, nesoucího riziko nepochopení nebo urážky pacientových hodnot. Osobně mám s tímto přístupem přesto docela problém, domnívám se, že ve většině případů je možné vykomunikovat situaci tak, aby pacient stál na prvním místě. Cherny toto naštěstí reflektuje a krotí bijce imperialismu tabulkami s ukázkami vět, které mohou pomoci facilitovat celou situaci tak, aby nedocházelo ke konfliktům mezi pacientem a lékařem ani mezi příbuznými (viz obrázek).

Cherny, N.I. (2012, s.40, 41)

Poslední, podle mého soudu nejkontroverznější, část článku popisuje momenty, kdy má lékař právo uplatnit tzv. privilegium pečovatele (therapeutic privilege). Pokud je to v pacientově zájmu, může se lékař zachovat paternalisticky a odmítnout pacientovo přání. V měkké variantě lékař znovu iniciuje diskusi a snaží se pacienta přesvědčit, aby změnil názor nebo situaci znovu promyslel. Tato volba přichází v úvahu například v momentech, kdy panuje podezření, že pacientovo rozhodnutí bylo pod tlakem. V tvrdé variantě se lékař o pacientovo přání ani předem nezajímá nebo jde dokonce proti němu. I když z bioetického hlediska jsou přípustná kritéria pro takové chování velmi přísná, Cherny ukazuje, že v praxi je to poměrně častý jev, zřejmě častější, než je obhajitelné danými kritérii.

Za sebe vidím východisko v dobře zvládnuté komunikační strategii, která by měla vztah lékaře a pacienta provázet již od prvního setkání. Nejlepší je, pokud jsou informace o pacientových preferencích k dispozici dříve, než samotné obtížné situace nastanou. Cherny doporučuje, aby byly zjišťovány vždy před diagnostickou nebo terapeutickou intervencí. Je na místě také odkázat na zřejmě nejznámější návod pro sdělování „špatných zpráv“, kterým je SPIKES protokol (Baile, Buckmann, 2000).

Zdroje:
Cherny, N. I. (2012). Controversies in Oncologist-Patient Communication: A Nuanced Approach to Autonomy, Culture, and Paternalism. Oncology Vol.26, No.1, s. 37-41.
Baile, W. F., R. Buckman, et al. (2000). SPIKES--A six-step protocol for delivering bad news: application to the patient with cancer. The oncologist,  Vol.5, No.4, s.302-311.

Žádné komentáře:

Okomentovat